Przetargi na Beskidzką Drogę Integracyjną
Rozpoczęły się przetargi na budowę nowej drogi ekspresowej S52, znanej jako Beskidzka Droga Integracyjna. Ogłoszony przetarg dotyczy pierwszego odcinka o długości 16 km, który połączy węzły Bielsko-Biała Hałcnów i Bulowice. Oferty można składać do 18 lutego 2025 roku. To ważny krok w kierunku realizacji inwestycji, która ma na celu poprawę komunikacji w zachodniej Małopolsce. W porównaniu z poprzednimi podejściami do tego projektu obecne postępowanie zostało podzielone na cztery etapy. Wcześniej jeden przetarg obejmował sześć odcinków trasy, co okazało się mało atrakcyjne dla wykonawców. Teraz każde zadanie ma osobny przetarg, co ma ułatwić realizację inwestycji.
Pierwszy odcinek nowej trasy
Pierwszy odcinek BDI będzie liczył 16 km i obejmie trzy węzły drogowe – Kozy, Kęty i Bulowice. Ponad połowa tego fragmentu trasy będzie przebiegała przez województwo śląskie. Umożliwi to ominięcie miejscowości Kozy, jednej z największych wsi w Polsce. Nowa trasa znacząco usprawni ruch i odciąży obecną drogę DK52, z której codziennie korzysta prawie 20 tysięcy pojazdów. Planowana trasa ekspresowa będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Dodatkowo inwestycja zakłada budowę 12 węzłów drogowych na całej długości 61 km drogi od Bielska-Białej do Głogoczowa.
Badania geologiczne i przygotowania
W ramach przetargu wykonawcy będą zobowiązani do przeprowadzenia kompleksowych badań geologicznych. Zaplanowano ponad 6,6 tys. odwiertów o średniej głębokości 11 m oraz prawie 2,4 tys. sondowań na głębokość 13 m. Celem tych prac jest dokładne poznanie warunków geologicznych terenu, co umożliwi zaprojektowanie stabilnej i trwałej konstrukcji drogi. Wyniki badań posłużą również do uzyskania pozwolenia na budowę, czyli decyzji ZRID. Podobne przetargi na kolejne odcinki trasy będą ogłaszane stopniowo. Następny planowany przetarg dotyczy 20-kilometrowego odcinka między Chocznią a Kalwarią Zebrzydowską, który będzie pełnił funkcję obwodnicy Wadowic i Kalwarii.
Znaczenie inwestycji
Beskidzka Droga Integracyjna ma kluczowe znaczenie dla rozwoju regionu. Dzięki tej inwestycji poprawi się komunikacja między miastami w zachodniej Małopolsce oraz województwie śląskim, co wpłynie na rozwój gospodarczy i zwiększy komfort podróżowania. Nowa trasa nie tylko usprawni ruch lokalny, ale także stanie się istotnym elementem krajowej sieci drogowej – połączy DK52 z DK7 w Głogoczowie. Realizacja tego projektu to szansa na poprawę bezpieczeństwa drogowego i odciążenie obecnie przeciążonych dróg, co wpłynie pozytywnie na życie mieszkańców regionu oraz wszystkich użytkowników dróg.