Renault rozstaje się w Polsce z jednostką wysokoprężną w Megane Grandcoupe – od tego miesiąca sedan segmentu C można zamówić wyłącznie z benzynowym 1.3 TCe 140 EDC. Decyzja wpisuje się w dynamiczne zmiany regulacyjne i rynkowe, które wymuszają szybkie odchodzenie od diesli w samochodach osobowych.

Kontekst rynkowy i krótka historia modelu

Megane Grandcoupe, czterodrzwiowa odmiana popularnego kompaktu, wróciła do polskich salonów w 2024 r. już po modernizacji układu bezpieczeństwa wymaganej przez unijne przepisy. Renault zaoferowało wówczas jedynie napęd benzynowy, a dopiero kilka miesięcy później do oferty dołączył sprawdzony diesel 1.5 dCi – rozwiązanie szczególnie atrakcyjne dla flot, gdzie kluczowe są niskie koszty paliwa.

Segment kompaktowych sedanów w Europie systematycznie się kurczy, ale dla części klientów to wciąż połączenie funkcjonalności hatchbacka z większym bagażnikiem i nieco bardziej klasyczną sylwetką. Producent musiał jednak pogodzić tradycję z narastającymi ograniczeniami emisyjnymi.

Dlaczego diesel znika: presja norm Euro 6e

Euro 6e (czasem określane jako „6e bis”) to kolejny etap standardu emisyjnego, który od września 2025 r. obejmie nowe homologacje, a od września 2026 r. wszystkie nowo rejestrowane auta. Oprócz zaostrzenia laboratoryjnych limitów NOx i cząstek stałych wprowadza bardziej restrykcyjny test RDE (Real Driving Emissions) z czterema cyklami jazdy, symulującymi rzeczywiste warunki drogowe i różne wysokości nad poziomem morza.

Dla producentów oznacza to konieczność kosztownej modernizacji układów oczyszczania spalin; w przypadku niewielkiego sedana, którego udział w sprzedaży jest ograniczony, inwestycja przestaje się opłacać. Stąd decyzja o wycofaniu wysokoprężnej wersji 1.5 dCi 115 KM w Megane Grandcoupe na kilka kwartałów przed wejściem normy.

Pozostała oferta: 1.3 TCe 140 EDC

Jedyną konfiguracją w cenniku jest teraz turbodoładowany silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem, rozwijający 140 KM i 240 Nm. Napęd seryjnie łączony jest z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową EDC, co pozwala uzyskać zużycie paliwa na poziomie 6,2–6,6 l/100 km według WLTP.

Ceny zaczynają się od 107 900 zł za odmianę Evolution, wyposażoną m.in. w pakiet systemów ADAS zgodnych z wymogami General Safety Regulation. Bardziej rozbudowana wersja Techno kosztuje 111 400 zł i oferuje m.in. reflektory LED Pure Vision oraz tapicerkę łączącą tkaninę z ekoskórą.

Perspektywy dla Megane i strategia elektryfikacji Renault

Megane Grandcoupe – podobnie jak crossover Arkana – reprezentuje jeszcze poprzednią linię stylistyczną marki. W najbliższych latach Renault zamierza skupić się na elektrycznej gamie E-Tech, w tym na hatchbacku Megane E-Tech Electric, który już teraz konkuruje z Volkswagenem ID.3 i Peugeotem e-308. Zgodnie z planami ogłoszonymi przez koncern, do 2030 r. 80 proc. europejskiej sprzedaży ma stanowić flota bezemisyjna.

Wycofanie jednostki 1.5 dCi w Megane Grandcoupe to więc nie tylko reakcja na kolejną iterację norm Euro 6, lecz także element szerszego trendu: spadającego udziału diesli w UE (z ponad 50 proc. w 2015 r. do około 14 proc. w 2023 r.) i szybkiej transformacji oferty w kierunku elektryfikacji. Sedan pozostanie w sprzedaży do czasu wprowadzenia bardziej radykalnych regulacji, po czym linia Megane prawdopodobnie całkowicie przejdzie na napędy zeroemisyjne.