Wrzesień 2025 przyniósł polskiej motoryzacji widoczne przyspieszenie: w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców odnotowano 55 562 nowe rejestracje samochodów osobowych i lekkich dostawczych, co oznacza wzrost o 18,1 proc. rok do roku i najlepszy wrześniowy rezultat od początku prowadzenia ewidencji.
Bilans po trzech kwartałach
Od stycznia do końca września zarejestrowano łącznie 477 057 pojazdów, czyli o 6,8 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Dodatni wynik utrzymuje się mimo ubiegłorocznych problemów z dostępnością półprzewodników oraz niestabilnych kursów walut. Poprawa logistyki i stopniowe oddawanie zamówień flotowych z pierwszego półrocza przełożyły się na widoczny skok w statystykach CEPiK.
Samochody osobowe: historyczne maksima
We wrześniu do ruchu trafiło 49 857 aut osobowych, co stanowi wzrost o 20,2 proc. r/r i nowy wrześniowy rekord. Od początku roku segment osobowy urósł do 427 891 sztuk, notując dynamikę +7,3 proc. Najszybciej rosną zamówienia flotowe – firmy odpowiadają już za ponad 69 proc. całkowitego wolumenu osobówek. Popyt wspierają atrakcyjne oferty finansowania, a także zapowiedzi unijnych regulacji emisji, które skłaniają przedsiębiorców do szybszej wymiany parków samochodowych.
Auta dostawcze: stabilny wzrost bazowy
Lekki transport użytkowy utrzymał pozytywny trend. We wrześniu zarejestrowano 5 705 pojazdów dostawczych (+2,6 proc. r/r), a bilans dziewięciu miesięcy wyniósł 49 166 sztuk (+2,4 proc. r/r). Dobre wyniki zawdzięczamy głównie sektorowi e-commerce, który generuje zapotrzebowanie na furgony o ładowności do 3,5 t oraz nadwozia izotermiczne. Liderem pozostaje uniwersalny Renault Master, który w dalszym ciągu dominuje w rankingach rejestracji pojazdów dostawczych.
Segment premium i elektromobilność
Początek jesieni okazał się również korzystny dla marek z wyższej półki. We wrześniu wydano 11 137 samochodów premium (+17,6 proc. r/r), co przełożyło się na udział 22,3 proc. w rynku osobowym. Od stycznia przybyło 99 174 takie auta (+6,8 proc. r/r). Efektu nie można oderwać od rosnącej popularności napędów niskoemisyjnych: według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych łączny udział BEV i PHEV we wrześniowych rejestracjach premium przekroczył 34 proc., a w całym rynku zbliżył się do 11 proc.
Marki w czołówce rynku
Patrząc na ranking TOP 10 września, dwie francuskie marki uplasowały się w ścisłej czołówce: Dacia zajęła ósme, a Renault dziewiąte miejsce pod względem wolumenu samochodów osobowych. Popyt napędzają przede wszystkim nowe generacje modeli Bigster i Duster, które kuszą korzystną relacją ceny do wyposażenia, a także odświeżone Renault Clio. W segmencie dostawczym poza wspomnianym Masterem dobrze radzą sobie Kangoo oraz Trafic, czerpiące korzyści z wersji elektrycznych E-Tech.
Perspektywy końcówki roku
Eksperci Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego prognozują, że jeżeli obecny rytm zostanie utrzymany, rok 2025 może zamknąć się wynikiem przekraczającym 630 tys. rejestracji w kategorii do 3,5 t. Na utrzymanie dynamiki wskazują pełne portfele zamówień flotowych, wysoka dostępność stocku dealerskiego i rosnąca podaż pojazdów elektrycznych. Potencjalne wyzwania to wahania stóp procentowych oraz niepewność dotycząca subwencji dla zeroemisyjnych napędów, jednak na dziś popyt wyraźnie przewyższa podaż w kilku kluczowych segmentach.