Jak się w tym wszystkim odnaleźć?
Z początkiem lat 70. BMW wprowadziło jednolite oznaczenia dla serii, które akurat wbrew wstępowi, jest logiczne i dobrze poukładane. Nazwijmy je podstawowym podziałem serii BMW
Podstawowe serie BMW
Pierwsza liczba w nazwie modelu, to seria oznaczająca segment samochodu. Serie od 1 do 8 przypisywane są prostymi zasadami:
- im wyższa seria, tym mamy do czynienia z droższym modelem BMW i wyżej ułożony w hierarchii modeli BMW,
- sportowe serie oznaczane są numerami parzystymi, a zwykłe modele numerami nieparzystymi,
Kolejne dwie cyfry w nazwie modelu to przeważnie pojemność skokowa silnika, który jest użyty w danym modelu, ale trzeba wiedzieć, że nie zawsze jest to regułą. W nowych modelach pod tymi cyframi kryje się moc w kilowatach. Zmiana została wprowadzona w związku z silnikami hybrydowymi oraz elektrycznymi.
Po trzech cyfrach może dojść oznaczenie literowe, które jest prosto i rozszyfrujemy je następująco:
- Litera i - benzynowa wersja silnika ze wtryskiem, skrót podchodzi od angielskiego słowa injection. W przypadku serii elektrycznej i, litera pochodzi od angielskiego słowa innovation.
- Litera e – zarezerwowana jest dla silników hybrydowych plug-in.
- Litera d - naturalnie przypisywana jest do modeli z silnikiem Diesla.
- GT - crossover
- Litera L - przedłużona wersja, od angielskiego słowa long.
- sDrive - napęd na jedną oś. Oznaczanie dodawane jak dotychczas tylko w modelach X oraz Z.
- xDrive lub x - w dużym skrócie rodzaj napędu 4x4 ze stajni BMW. Zobacz w naszym artykule, co to jest xDrive?
- a - automatyczna skrzynia biegów, ale od dawna niepraktykowane jest to dodawanie tej litery do oznaczania modelu BMW.
BMW serii X, czyli serie SAV (Sport Activity Vehicle)
SAV, czyli po polsku samochody klasy sportowo-użytkowej są oznaczanie literą X. Charakterystycznymi przedstawicielami serii X są BMW X3, BMW X4, BMW X5 lub BMW X6.
BMW serii Z
Oznaczenie wersji Z BMW zarezerwowało sobie dla sportowych modeli aut typu roadster, czyli dwumiejscowych aut o wybitnie sportowym stylu, które nie mają stałego dachu (składany). Charakterystycznymi przedstawicielami tej serii są BMW Z3 oraz BMW Z4.
BMW M
Modele BMW M to samochody usportowione z rozwiązaniami zaczerpniętymi z motosportu. Historyczne BMW M1 zostało zaprezentowane już w 1978 roku na targach Paris Motor Show. Historia tej serii jest bardzo długa i wciąż budzi zachwyt. Aut wyprodukowano tylko 456, dzisiaj osiągają ogromne ceny na aukcjach.
Chociaż konkretne modele BMW mogą nie mieć oznaczeń modelu i wersji na tylnej klapie, to nazewnictwo wtedy jest takie samo, jak opisaliśmy powyżej. Po prostu nie zostało umiejscowione na karoserii, bo można poprosić o nie dodawanie oznaczenia.
A czy wiesz, co znaczy skrót BMW? Sprawdź w podlinkowanym artykule.