Lexus wprowadza do polskich salonów zmodernizowaną odsłonę modelu RZ – pierwszego w gamie marki pojazdu skonstruowanego od podstaw jako samochód elektryczny. Najnowsza iteracja SUV-a bazuje nadal na platformie e-TNGA, jednak otrzymała wzmocnioną strukturę nadwozia, gęstsze spawy laserowe oraz dodatkowe klejenia, co podniosło sztywność skrętną o ok. 4 %. Przeprojektowano również geometrię zawieszenia, zmieniono charakterystykę amortyzatorów i zoptymalizowano adaptacyjny układ VDIM. Efektem ma być bardziej naturalna reakcja na ruchy kierownicą oraz ograniczenie przechyłów przy zachowaniu komfortu, z którego słynie japońska marka premium. Trzonem oferty pozostaje akumulator litowo-jonowy o pojemności 77 kWh, chłodzony cieczą i zdolny przyjąć do 150 kW mocy na ładowarkach prądu stałego.
Rozszerzone portfolio napędów i nowa kalibracja układu jezdnego
Podstawowy wariant RZ 350e napędzany jest pojedynczym silnikiem synchronicznym typu e-Axle zamontowanym przy osi przedniej. Zespół generuje 224 KM (165 kW) i 266 Nm, zapewniając przyspieszenie do 100 km/h w 8,0 s oraz zasięg do 440 km wg WLTP. Drugi w hierarchii RZ 500e wykorzystuje układ DIRECT4 z dwoma e-Axle’ami i wektorowaniem momentu obrotowego pomiędzy osiami w czasie rzeczywistym. Łączna moc systemowa wynosi 380 KM (280 kW), a sprint do „setki” zajmuje 5,3 s. Topowy RZ 550e F SPORT zachowuje architekturę AWD, ale dzięki mocniejszemu tylnemu silnikowi (230 kW) osiąga 408 KM oraz 600 Nm. Tę wersję wyróżnia również elektryczne steer-by-wire z charakterystycznym wolantem i funkcją Interactive Manual Drive, symulującą pracę konwencjonalnej przekładni biegów. Wszystkie odmiany korzystają z pokładowej ładowarki AC 11 kW i mogą uzupełnić energię od 10 % do 80 % w około 30 min na szybkiej ładowarce DC.
Cztery linie wyposażeniowe skrojone na różne oczekiwania
Klienci mogą wybierać spośród czterech poziomów specyfikacji. Bazowa Business stawia na funkcjonalność i zawiera m.in. 14-calowy ekran multimedialny Lexus Link Pro, trójstrefową klimatyzację z jonizatorem nanoe-X, kamerę 360°, podgrzewane fotele regulowane w ośmiu kierunkach oraz pakiet systemów Safety System + 3 (adaptacyjny tempomat, asystent utrzymania pasa, wspomaganie awaryjnego hamowania). Prestige dodaje reflektory w technologii BladeScan, 20-calowe obręcze, wyświetlacz Head-Up 10”, cyfrowe lusterko wsteczne oraz możliwość skonfigurowania auta w dwukolorowym malowaniu Bi-Tone. Linia Omotenashi koncentruje się na komforcie: grafitowe felgi z aerodynamicznymi osłonami, wentylowane siedzenia w mikrofibrze Ultrasuede, ambientowe podświetlenie kabiny w 64 odcieniach i zaawansowany system automatycznego parkowania Lexus Teammate. Najwyżej pozycjonowany F SPORT oprócz elementów stylistycznych – sportowych zderzaków, spojlera i dyfuzora – otrzymuje adaptacyjne amortyzatory o szerszym zakresie regulacji oraz usztywnione stabilizatory poprzeczne.
Polityka cenowa i najważniejsze elementy standardu
W ramach przedsprzedaży producent zdecydował się na obniżenie wejściowych cen w stosunku do poprzedniego roku, argumentując to efektem korzystniejszego kursu walut i lepszej dostępności baterii. Wszystkie wersje seryjnie wyposażono w system E-Latch z automatycznym ostrzeganiem przed nadjeżdżającymi rowerzystami, szyby akustyczne w pierwszym rzędzie oraz pompę ciepła z wtryskiem czynnika w stanie ciekłym, poprawiającą efektywność ogrzewania przy ujemnych temperaturach. Dostępne są trzy pakiety uzupełniające: Design (rozszerzone elementy lakierowane na wysoki połysk), Steer-by-wire (10 000 zł) oraz Luxury (15 000 zł, obejmuje dach fotochromatyczny i audio Mark Levinson 13-spk, 1800 W).
Cennik Lexusa RZ na rynku polskim: RZ 350e Business — FWD — 224 KM — 237 800 zł RZ 500e Business — AWD DIRECT4 — 380 KM — 254 200 zł RZ 350e Prestige — FWD — 224 KM — 246 000 zł RZ 500e Prestige — AWD DIRECT4 — 380 KM — 262 400 zł RZ 500e Omotenashi — AWD DIRECT4 — 380 KM — 278 800 zł RZ 550e F SPORT — AWD DIRECT4 — 408 KM — 299 300 zł
Ekskluzywne detale wersji Omotenashi i F SPORT
Odmiana Omotenashi – nazwa nawiązuje do japońskiej filozofii gościnności – wyróżnia się m.in. matowymi felgami 20”, adaptacyjnym układem świateł AHS, wentylacją wszystkich foteli oraz pakietem akustycznym tłumiącym hałas kół. Za dopłatą można zamówić dach z płynną regulacją przepuszczalności światła oraz bezobsługowy system parkowania zdalnego, który steruje pojazdem za pośrednictwem aplikacji mobilnej. F SPORT, po raz pierwszy w elektrycznym Lexusie, otrzymuje funkcję Interactive Manual Drive pozwalającą kierowcy symulować przełożenia i decydować o intensywności rekuperacji łopatkami przy wolancie. Charakterystyczne elementy aerodynamiczne – w tym większy tylny dyfuzor i listwy Aero-Vent na nadkolach – zmniejszają siłę nośną przy wyższych prędkościach, a w kabinie dominuje ciemna skóra z mikrowzorami Micro-Geometric oraz aluminiowe pedały. Wszystkie wymienione ulepszenia czynią z RZ 550e F SPORT najbardziej zaawansowane technicznie i dynamicznie nastawione wydanie elektrycznego Lexusa dostępne obecnie w Europie.