Nowy Opel Mokka GSe zdobywa „Złotą Kierownicę 2025” w kategorii małych samochodów, łącząc bezemisyjny napęd z charakterem rodem z rajdowych odcinków specjalnych. Dynamiczny crossover, zaprezentowany po raz pierwszy podczas salonu IAA Mobility w Monachium, przekonuje jurorów i kierowców imponującymi osiągami, dopracowanym układem jezdnym oraz stylistyką inspirowaną tradycją sportowych modeli marki.
Elektromobilność z wyścigowym DNA
Litery GSe (Grand Sport electric) to dziś flagowe oznaczenie sportowych odmian Opla – nawiązują do legendarnej Manty GSe z lat 70., a jednocześnie podkreślają całkowicie elektryczny napęd najnowszych modeli. Mokka GSe wyznacza nowe standardy w segmencie B-SUV: 207 kW (281 KM) mocy systemowej, moment obrotowy 345 Nm i napęd na cztery koła pozwalają rozpędzić auto do 100 km/h w 5,9 s. Inżynierowie z Rüsselsheim przenieśli doświadczenia z rajdowej Corsy-e Rally na drogi publiczne, kalibrując zawieszenie o 10 mm niżej, wzmacniając sprężyny i amortyzatory oraz montując grubsze stabilizatory poprzeczne. Efekt to szybka reakcja na polecenia kierownicy i ograniczone przechyły nadwozia – połączenie, które do tej pory kojarzyło się głównie z lekkimi hot-hatchami.
Wyróżnienie przyznane przez ekspertów i kierowców
„Złota Kierownica” należy do najbardziej prestiżowych europejskich nagród motoryzacyjnych. Kandydaci trafiają najpierw do głosowania publicznego, a następnie najlepsi spotykają się w finałowych testach na torze DEKRA Lausitzring. Tam profesjonalni kierowcy wyścigowi, dziennikarze oraz wysoko wykwalifikowani inżynierowie oceniają dynamikę, efektywność i walory użytkowe. Mokka GSe zgromadziła 3345 punktów – wyraźnie więcej niż pozostali finaliści – potwierdzając, że emocje zza kierownicy idą w parze z praktyczną stroną elektromobilności, taką jak zasięg czy komfort codziennej jazdy.
Dane techniczne, które przemawiają za sukcesem
• Moc systemowa: 207 kW (281 KM) • Maksymalny moment obrotowy: 345 Nm • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,9 s • Prędkość maksymalna: 200 km/h (ograniczona elektronicznie) • Akumulator litowo-jonowy: 54 kWh brutto • Zasięg według WLTP: do 336 km • Ładowanie DC 100 kW: 10-80 % w około 30 min
Stylistyka i wyposażenie: sport w czystej postaci
Charakterystyczny Vizor z czarnym panelem i wąskimi reflektorami IntelliLux LED® Matrix podkreśla szerokość auta, a żółte czterotłoczkowe zaciski hamulcowe kontrastują z 19-calowymi aluminiowymi felgami o dedykowanym wzorze. We wnętrzu dominują zintegrowane fotele obite alcantarą, które dzięki certyfikatowi AGR zapewniają ergonomiczne podparcie podczas długich tras. Sportowa kierownica z płaskim wieńcem, aluminiowe pedały oraz w pełni cyfrowy kokpit Pure Panel wzmacniają wrażenie kontroli, natomiast 180-stopniowa kamera cofania i adaptacyjny tempomat z funkcją Stop&Go dbają o codzienną wygodę i bezpieczeństwo.
Dziedzictwo zwycięstw Opla
Od pierwszego triumfu Senatora A w 1978 roku marka z Rüsselsheim zdobyła już 22 statuetki „Złotej Kierownicy”. Modele takie jak Kadett D, Corsa A, Calibra czy, w ubiegłym roku, Grandland GSe dowodzą, że inżynierowie Opla potrafią konsekwentnie łączyć innowacje z emocjami. Tegoroczny sukces Mokki GSe wzmacnia pozycję producenta w segmencie sportowych elektryków i sygnalizuje, że era dynamicznych, a jednocześnie przyjaznych środowisku samochodów nabiera tempa.