Najnowsze nieoficjalne informacje wskazują, że Fiat przygotowuje pełnowymiarowego SUV-a o kodowej nazwie Grizzly, który ma wypełnić lukę pomiędzy miejską rodziną modeli 600/500X a dużymi konstrukcjami marek siostrzanych w koncernie Stellantis. Samochód, zapowiadany na drugą połowę 2025 r., powstanie na modułowej platformie używanej m.in. przez Citroëna C5 Aircross, jednak otrzyma zupełnie nowy projekt nadwozia inspirowany przyszłościowym językiem stylistycznym Fiata oraz koncepcją Grande Pandy.
Świeże podejście do stylistyki SUV-a
Wstępne wizualizacje opracowane przez niezależnych designerów, powstałe na podstawie danych z patentów i zdjęć prototypów, prezentują pojazd o wyraźnie geometrycznym kształcie. Krótkie zwisy, niemal pionowy pas przedni i mocno zarysowane nadkola mają podkreślać zarówno terenową użyteczność, jak i nowoczesny charakter. Projektanci Fiata zamierzają nawiązać do kultowych modeli marki poprzez wyraźną sygnaturę świetlną w formie dwóch poziomych pasów LED oraz dwukolorowe wykończenie dachu, popularne w segmencie C-SUV. Grizzly ma być też pierwszym Fiatem, w którym zastosowano aktywną aerodynamikę – regulowane klapy dolnego wlotu powietrza i wysuwany spojler dachowy pozwolą zmniejszyć opór przy wyższych prędkościach.
Platforma Stellantisa i gama układów napędowych
Za bazę konstrukcyjną posłuży zmodernizowana architektura EMP2-V4, przystosowana do pełnej elektryfikacji. Według planów koncernu przewidziano trzy główne linie napędowe: turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.2 z 48-woltowym układem mild-hybrid, hybrydę plug-in o mocy około 220 KM oraz w pełni elektryczną wersję z baterią 73 kWh i instalacją 400 V. Wariant BEV ma uzyskiwać do 550 km zasięgu w cyklu WLTP i obsługiwać ładowanie z mocą 150 kW, co przełoży się na uzupełnienie energii od 20 % do 80 % w mniej niż 30 min. Napęd na przednie koła pozostanie standardem, lecz dla odmiany PHEV oraz topowej odmiany elektrycznej przewidziano opcjonalne dołączane tylne silniki z myślą o klientach oczekujących lepszej trakcji w warunkach zimowych.
Orientacyjne wymiary i kluczowe parametry
Długość – 4,60 m; szerokość – 1,90 m; wysokość – 1,60 m; rozstaw osi – 2,78 m; prześwit – 200 mm. W podstawowych konfiguracjach przestrzeń bagażowa ma rozpoczynać się od około 650 l i przekraczać 1600 l po złożeniu oparć tylnej kanapy. Kąt natarcia szacowany jest na 20°, a kąt zejścia na 26°, dzięki czemu auto zachowa umiarkowane właściwości terenowe. Współczynnik oporu powietrza ma wynieść 0,30, co jest wartością rzadko spotykaną w tej klasie.
Strategia cenowa oraz terminy debiutu
Rozmowy z dealerami wskazują, że podstawowa wersja mild-hybrid zostanie wyceniona na około 19 000 euro, co pozwoli umieścić samochód w segmencie dostępnych SUV-ów rodzinnych. Hybryda plug-in powinna startować w granicach 31 000 euro, natomiast model w pełni elektryczny – przy 39 000 euro. Stellantis planuje ujawnić ostateczny cennik wraz z rewizją strategii elektryfikacji „Dare Forward 2030”, której aktualizacja spodziewana jest w pierwszym kwartale 2025 r. Produkcja seryjna wystartuje w tureckiej fabryce Tofas pod koniec tego samego roku, a Europa Zachodnia otrzyma pierwsze egzemplarze na przełomie zimy 2025/26.
Kontekst rynkowy i znaczenie dla marki
Wejście Fiata do segmentu C-SUV jest kluczowe z perspektywy utrzymania udziału w europejskim rynku po 2025 r., kiedy to średnia emisja CO₂ zostanie ponownie zaostrzona. Dzięki wspólnemu wykorzystaniu komponentów Stellantisa, nowy model będzie konkurować cenowo nie tylko z Kią Sportage czy Toyotą Corollą Cross, ale również z elektrycznymi propozycjami pokroju Volkswagena ID.4. Ponadto Grizzly otrzyma homologację do ciągnięcia przyczepy o masie do 1800 kg w wersji PHEV, co ma przyciągnąć klientów caravaningowych. Dla samego Fiata projekt oznacza poszerzenie oferty poza segment A i B, a dla całej grupy ma wzmocnić efekty skali w produkcji komponentów akumulatorowych nowej generacji.