23 listopada 2025 r. Turyn zamieni się w gigantyczną arenę biegową: ulice stolicy Piemontu wypełnią uczestnicy Torino City Marathon, którego sponsorem tytularnym został koncern ze Scalo di Mirafiori. Na potrzeby wydarzenia przygotowano limitowaną serię miejskiego modelu z napędem mild-hybrid, nadając mu przydomek „Torino” i wykańczając karoserię w dwóch kontrastowych barwach inspirowanych panoramą miasta. Połączenie sportu, kultury i motoryzacyjnego dziedzictwa zapowiada weekend, w którym Turyn jednocześnie przywita biegaczy z całego świata i uczci powrót kultowej „pięćsetki” do swoich pierwotnych zakładów produkcyjnych.
Trasa poprowadzona przez ikonę włoskiej urbanistyki
Organizatorzy wytyczyli trzy dystanse: pełny maraton, półmaraton oraz dziesięciokilometrowy „city run”. Start zlokalizowano na Piazza Vittorio Veneto, czyli największym barokowym placu Europy zabudowanym po obu stronach arkadową fasadą. Zawodnicy skierują się stamtąd w stronę Piazza Castello – centrum dawnej dynastii sabaudzkiej – a następnie wyruszą na południe, przekraczając rzekę Pad i mijając zabytkowy zamek w Moncalieri. Dalej trasa prowadzi przez Nichelino i Beinasco, by powrócić pod monumentalną bryłę Mole Antonelliana. Symbolicznym momentem, zwłaszcza dla miłośników motoryzacji, będzie przebieg obok historycznych murów fabryki, w której w 1957 r. zjechał z taśmy pierwszy egzemplarz modelu 500.
Dzięki płaskiemu profilowi i szerokim arteriom Turyn uchodzi za szybki, a zarazem widowiskowy maraton. Zeszłoroczna edycja przyniosła rekord trasy mężczyzn na poziomie 2:08:30, co potwierdza, że miasto może przyciągać zarówno amatorów, jak i zawodowców polujących na minima kwalifikacyjne do imprez mistrzowskich.
Sport, odpowiedzialność i zielone idee w jednym projekcie
Sponsorem wydarzenia jest marka, która od kilku lat konsekwentnie wiąże kampanie produktowe z aktywnością fizyczną. Partnerstwo z maratonem wpisuje się w strategię koncernu stawiającą na trzy filary: promocję zdrowego stylu życia, upowszechnianie technologii niskoemisyjnych oraz lokalne działania charytatywne. Część wpływów z opłat startowych zasili badania onkologiczne prowadzone przez regionalną fundację medyczną, a wolontariusze firmy poprowadzą strefy regeneracyjne dla biegaczy po finiszu.
Centrum imprez towarzyszących – Marathon Village – powstanie w ekologicznym kompleksie Green Pea, pierwszym w Europie centrum handlowym zaprojektowanym w całości według zasad gospodarki cyrkularnej. Odwiedzający będą mogli przetestować rowery cargo z napędem elektrycznym, porównać wodorowe ogniwa do konwencjonalnych baterii trakcyjnych, a wieczorami obejrzeć projekcje świetlne w ramach festiwalu Luci d’Artista, który od ćwierć wieku rozświetla jesienne noce Turynu.
Fiat 500 Hybrid Torino – stylistyczny hołd dla miasta
Limitowana wersja wyróżnia się lakierem łączącym satynowe Yellow Gold w górnej partii nadwozia z głębokim Ocean Green w dolnej sekcji. Na słupku C umieszczono stylizowany zarys Mole Antonelliana, a deskę rozdzielczą ozdabia dyskretne tłoczenie z napisem „Torino 2025”. W kabinie pojawiła się tapicerka z przędzy pochodzącej w 63% z recyklingu i przeszycia w kolorze miedzi, nawiązujące do historycznych dachów miasta. Każdy egzemplarz otrzyma ponumerowaną plakietkę, co ma podkreślić kolekcjonerski charakter serii.
Pod maską pracuje trzycylindrowa jednostka FireFly 1.0 o mocy 65 KM, wspomagana 12-woltowym układem BSG (Belt Starter Generator). System umożliwia odzysk energii podczas hamowania, a także chwilowe wyłączanie silnika przy prędkościach poniżej 30 km/h. Producent deklaruje średnie zużycie paliwa rzędu 4,6 l/100 km i emisję CO₂ zredukowaną o około 11 % względem odmiany wolnossącej. Pomimo niewielkiej mocy, samochód przyspiesza do 100 km/h w 13,8 s, co w realnych warunkach miejskich pozwala utrzymać dynamiczny charakter legendarnej „pięćsetki”.
Renesans Mirafiori i synergia z elektromobilnością grupy Stellantis
Powrót produkcji 500-ki do zakładów Mirafiori to krok o dużym ciężarze symbolicznym, lecz decyzja ma również wymiar czysto biznesowy. Fabryka, która w latach 70. zatrudniała ponad 50 000 osób, przez dekady straciła znaczną część portfolio. Obecnie, po modernizacji linii montażowych, obok wersji mild-hybrid powstają tam także w pełni elektryczne 500e oraz komponenty akumulatorowe dla innych marek koncernu Stellantis. Inżynierowie zakładają, że do 2027 r. udział napędów zelektryfikowanych w całkowitej produkcji Mirafiori przekroczy 80%.
Dla miasta oznacza to zachowanie kompetencji przemysłowych i napływ nowych inwestycji w sektor badań nad magazynowaniem energii. Lokalne uczelnie – Politecnico di Torino i Università degli Studi di Torino – uruchomiły wspólne laboratoria zajmujące się recyklingiem baterii litowo-jonowych. Dzięki temu w perspektywie dekady Turyn ma szansę stać się jednym z europejskich hubów elektromobilności, łącząc bogate tradycje produkcyjne z nowatorskimi rozwiązaniami w dziedzinie transportu miejskiego.
Weekend pełen włoskiej kreatywności
Połączenie maratonu, premierowego modelu i światowej klasy instalacji świetlnych sprawia, że końcówka listopada w Turynie wykracza poza schemat typowego wydarzenia sportowego. Biegacze, kibice i turyści będą mogli w ciągu kilku dni doświadczyć zarówno adrenaliny rywalizacji, jak i wizji zrównoważonej mobilności prezentowanej przez lokalny przemysł. Włoskiego temperamentu nie zabraknie również na stoiskach gastronomicznych, gdzie szefowie kuchni serwują potrawy z białych trufli z pobliskiej Alby czy słynny czekoladowy gianduiotto.
Tym samym Turyn wpisuje się w rosnący trend miast, które traktują wielkie imprezy biegowe jako platformę do promowania innowacji technologicznych, odpowiedzialności społecznej i kultury wysokiej. Jeżeli organizatorzy utrzymają zapowiadany poziom, listopadowa edycja Torino City Marathon 2025 stanie się wzorcem wydarzenia łączącego sportową pasję z wizją inteligentnego, niskoemisyjnego miasta przyszłości.