Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę, która otwiera drogę do realizacji obwodnicy Skaryszewa oraz modernizacji ponad dwunastokilometrowego odcinka drogi krajowej nr 9 w stronę Iłży. Inwestycja ma odciążyć centrum miasta od ruchu tranzytowego i znacząco skrócić czas przejazdu pomiędzy Radomiem a południową częścią województwa mazowieckiego.

Szczegóły kontraktu i wykonawcy

Za projekt i budowę odpowiada konsorcjum Mirbud SA. Wartość zamówienia wynosi 278,9 mln zł, a całość prac przewidziano na 36 miesięcy od dnia podpisania kontraktu. Wykonawca ma maksymalnie 10 miesięcy na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Przerwy zimowe – od połowy grudnia do połowy marca – nie wliczają się do harmonogramu robót budowlanych, co realnie wydłuża kalendarz prac do II kwartału 2029 r.

Parametry techniczne i zakres robót

Nowa trasa powstanie w standardzie GP (główna ruchu przyspieszonego) z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Przedsięwzięcie obejmuje łącznie 17,3 km nowych i przebudowanych dróg: 5,1 km obwodnicy Skaryszewa oraz 12,2 km zmodernizowanej DK 9 pomiędzy Skaryszewem a Iłżą. Do obwodnicy wprowadzą trzy skrzyżowania skanalizowane – dwa z istniejącą DK 9 oraz jedno z drogą wojewódzką 733.

Najważniejsze elementy inwestycji: • budowa zupełnie nowej konstrukcji nawierzchni przystosowanej do nośności 11,5 tony na oś; • chodniki i drogi dla rowerów po obu stronach jezdni, tam gdzie pozwala układ przestrzenny; • zatoki autobusowe umożliwiające bezpieczne zatrzymywanie się komunikacji regionalnej; • system odwodnienia z podczyszczaniem wód opadowych oraz przebudowa cieków melioracyjnych; • modernizacja i poprawa geometrii 18 skrzyżowań na odcinku DK 9.

Co zmieni nowa trasa dla kierowców i mieszkańców

Obecnie niemal cały ruch pomiędzy Radomiem a Ostrowcem Świętokrzyskim przebiega przez centrum Skaryszewa, generując zatory, hałas i zanieczyszczenia powietrza. Przeniesienie tranzytu na obwodnicę pozwoli: • skrócić czas przejazdu nawet o kilkanaście minut w godzinach szczytu; • obniżyć poziom hałasu i stężenie spalin w śródmieściu o około 30 proc. – według szacunków GDDKiA; • ograniczyć liczbę zdarzeń drogowych; na obecnym odcinku rocznie notuje się kilkanaście kolizji z udziałem ciężarówek; • poprawić warunki prowadzenia lokalnego biznesu dzięki lepszej dostępności logistycznej i perspektywie węzła S12 w rejonie Radomia.

Kamienie milowe realizacji

• 31 lipca 2024 r. – ogłoszenie postępowania przetargowego • 7 listopada 2024 r. – otwarcie ofert wykonawców • 7 marca 2025 r. – wybór najkorzystniejszej oferty • 29 września 2025 r. – podpisanie umowy z wykonawcą • II kwartał 2029 r. – zakończenie prac i oddanie trasy do ruchu

Mazowsze w Programie „100 obwodnic”

Skaryszewska inwestycja to jedna z dziewięciu mazowieckich przepraw planowanych w rządowym Programie budowy 100 obwodnic. Kierowcy korzystają już z ponad sześciokilometrowej obwodnicy Lipska w ciągu DK 79, a na etapie budowy znajduje się obwodnica Pułtuska (DK 61/57). W przetargu pozostaje Zwoleń, natomiast zadania w Ciechanowie, Łęcku, Ostrołęce, Siedlcach i Sokołowie Podlaskim są w fazie projektowej. Łącznie Program obejmuje blisko 820 km nowych dróg w całej Polsce, z czego ponad 70 km przypadnie na województwo mazowieckie.