W świecie sportowych hatchbacków pozostanie przy manualnej skrzyni biegów i napędzie na cztery koła staje się rzadkością. Najnowsza Toyota GR Yaris w specyfikacji modelowej 2026 kontynuuje tę purystyczną filozofię, ale łączy ją z szeregiem modernizacji aerodynamicznych, cyfrowych i konstrukcyjnych, które mają utrzymać auto na podium najbardziej angażujących samochodów segmentu B.

Napęd i osiągi

Sercem auta pozostaje trzycylindrowy silnik 1,6 l z turbodoładowaniem, rozwijający 280 KM i 390 Nm. Jednostkę zestawiono z sześciobiegową skrzynią manualną wyposażoną w funkcję automatycznego międzygazu, co ułatwia redukcje bez szarpnięć. Cała moc trafia na wszystkie koła za pośrednictwem napędu GR-Four, w którym zastosowano przedni i tylny mechanizm różnicowy typu Torsen LSD. Producent deklaruje przyspieszenie do 100 km/h w około 5,2 s, a prędkość maksymalną – ograniczoną elektronicznie – na 230 km/h. Układ chłodzenia został przeprojektowany, aby sprostać wyższym temperaturom pracy podczas jazdy torowej, a podwozie usztywniono dodatkowymi punktami spawów i klejenia.

Stylistyka i kabina

Z zewnątrz uwagę zwraca dach z tworzywa CFRP, który obniża środek ciężkości i ogranicza masę własną (ok. 1280 kg w wersji Dynamic). 18-calowe felgi aluminiowe mieszczą układ hamulcowy z czerwonymi, czterotłoczkowymi zaciskami z przodu. Agresywny pakiet aerodynamiczny, obejmujący szersze wloty powietrza i przeprofilowane zderzaki, poprawia stabilność przy wysokich prędkościach.

We wnętrzu postawiono na ergonomię rodem z rajdówek: nisko poprowadzoną pozycję za kierownicą, wyraziste boczki foteli i kokpit zwrócony w stronę kierowcy. Cyfrowe zegary o przekątnej 12,3 " współpracują z centralnym ekranem multimedialnym 8 ", oferując m.in. telemetrię torową i czteroletni pakiet transmisji danych. Sportowy sznyt podkreślają aluminiowe nakładki na pedały, metalowe listwy progowe i opcjonalny hamulec ręczny o pionowym skoku.

Warianty, kolory i tapicerki

Nabywcy mogą wybierać spośród dwóch wersji wyposażenia: Dynamic oraz Aero Performance. Nadwozie polakierować można w jednym z pięciu odcieni (Pure White, Platinum Pearl White, Precious Metal, Precious Black i Imperial Red). W kabinie dostępne są dwa zestawy tapicerek: czarny z czerwonymi przeszyciami lub stonowany szary. Manualna skrzynia biegów jest jedyną oferowaną, a konfigurator nie przewiduje automatu.

Cennik i wyposażenie podstawowe

Wariant Dynamic otwiera cennik kwotą 199 900 zł. W standardzie obejmuje między innymi:

  • dwustrefową klimatyzację automatyczną,
  • kamerę cofania i czujniki parkowania,
  • inteligentny kluczyk z funkcją bezdotykowego otwierania,
  • podgrzewane fotele i kierownicę,
  • cyfrowy zestaw wskaźników 12,3 ",
  • system Toyota Smart Connect z ekranem 8 ".

Odmiana Aero Performance

Dopłata do 214 900 zł otwiera drzwi do wariantu Aero Performance. Ta wersja zyskuje większy kanał chłodzący w zderzaku, przeprojektowaną osłonę chłodnicy, przedni splitter i regulowany tylni spojler inspirowany autami WRC. Pod podłogą zamontowano dodatkową osłonę poprawiającą przepływ powietrza, a w nadkolach pojawiły się kanały odprowadzające gorące powietrze z hamulców.

Pakiety dodatkowe

Dla obu wersji przewidziano pakiety uzupełniające:

  • VIP (9 000 zł) – 18-calowe felgi kute, system monitorowania martwego pola, asystent bezpiecznego wysiadania, ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu oraz nagłośnienie JBL z ośmioma głośnikami.
  • Track (9 000 zł) – te same kute felgi plus sportowy, pionowo ustawiony hamulec ręczny; pakiet wyklucza podgrzewanie foteli i kierownicy, aby zmniejszyć masę i uprościć układ elektryczny.