Koniec pewnej ery: ostatnie Subaru zjechało z taśmy

12 września 2024 r. w Lafayette w stanie Indiana zjechał z linii montażowej ostatni egzemplarz Subaru Legacy. Tym samym zakończyła się trwająca 35 lat historia modelu, który od 1989 r. pełnił rolę filaru globalnej oferty marki, zwłaszcza na rynku amerykańskim.

Dlaczego Subaru Legacy kończy produkcję

Decyzję o wycofaniu sedana przyspieszyły dwa czynniki. Po pierwsze, w ostatniej dekadzie popyt na SUV-y i crossovery w USA wzrósł z około 32 % do niemal 55 % całkowitej sprzedaży nowych aut, podczas gdy udział klasycznych sedanów spadł poniżej 20 %. Po drugie, Subaru potrzebuje mocy produkcyjnych na wprowadzenie w 2025 r. zmodernizowanego Forestera – w tym odmiany hybrydowej opracowanej wspólnie z Toyotą. Przeniesienie zasobów z Legacy pozwoli fabryce w Indianie elastycznie reagować na przyszłe normy emisji oraz rosnące zamówienia na modele z napędem alternatywnym.

Kosztowna homologacja kolejnej generacji Legacy na coraz bardziej restrykcyjne standardy bezpieczeństwa i łączności (m.in. wymogi dotyczące zaawansowanych systemów ADAS) przestała być uzasadniona finansowo przy malejącej grupie odbiorców. Marka podjęła więc strategiczną decyzję, by skupić się na segmentach o wyższej marży i większym potencjale wzrostu.

Dziedzictwo modelu Legacy

Przez siedem generacji Legacy wyróżniało się stałym napędem na cztery koła Symmetrical AWD, niskim środkiem ciężkości dzięki silnikom typu bokser oraz wysokimi notami w testach zderzeniowych IIHS i NHTSA. Do 2024 r. wyprodukowano łącznie około 6 mln egzemplarzy, z czego ponad połowa trafiła do klientów w Ameryce Północnej. Wersje GT spec.B, 3.0R czy 2.4 Turbo zapisały się w pamięci entuzjastów znakomitym prowadzeniem, a kombi GT-B pierwszej generacji zdobyło tytuł Rajdowego Samochodu Roku 1990 w Japonii.

Model pełnił również rolę technologicznego poligonu dla Subaru: to w Legacy zadebiutowały system EyeSight (2008 r. w Japonii) oraz adaptacyjna skrzynia Lineatronic CVT. W późniejszych latach sedan zaczęto jednak projektować bardziej zachowawczo, by odpowiadać gustom szerokiej publiczności – co rozmyło jego pierwotny, sportowy charakter.

Ostatni rozdział historii

Końcowa, siódma generacja była produktem niemal wyłącznie na rynek amerykański. Restylizacja z 2022 r. przyniosła nowy system multimedialny STARLINK z 11,6-calowym ekranem, lecz gamę ograniczono do dwóch benzynowych bokserów 2.5 l i 2.4 l Turbo. Edycji pożegnalnej nie przewidziano; ostatnie sztuki, w tym egzemplarz numer 12 653 wyprodukowany w 2024 r., opuszczały zakład w specyfikacji Sport.

Zamknięcie programu Legacy nie oznacza całkowitego odwrotu Subaru od sedanów – w sprzedaży pozostaje Impreza, a w Japonii kontynuowany jest sportowy WRX. Niemniej koniec modelu o tak długiej tradycji unaocznia, jak szybko zmieniają się priorytety klientów i regulacje w branży motoryzacyjnej.

Podsumowanie

  • Ostatni Legacy zjechał z taśmy 12 września 2024 r. w Lafayette (Indiana), domykając 35 lat produkcji.
  • Łącznie powstało około 6 mln egzemplarzy modelu w siedmiu generacjach, z czego ponad 3 mln sprzedano w USA.
  • Wycofanie sedana ma zwolnić moce produkcyjne na nowego Forestera i jego wersję hybrydową, zgodnie z rosnącym popytem na SUV-y.
  • Legacy pozostawia po sobie reputację bezpiecznego, trwałego i pewnie prowadzącego się auta z charakterystycznym napędem na cztery koła.
  • Mimo zakończenia produkcji, Subaru utrzymuje w ofercie inne sedany (Impreza, WRX) oraz intensyfikuje prace nad zelektryfikowaną gamą.