Active Air Skirt – innowacja w aerodynamice pojazdów

Hyundai Motor Company i Kia Corporation zaprezentowały technologię „Active Air Skirt” (AAS), mającą na celu zmniejszenie oporu aerodynamicznego podczas jazdy z dużą prędkością. Jest to kluczowe dla zwiększenia zasięgu i stabilności pojazdów elektrycznych, w których każda dodatkowa możliwość oszczędzania energii ma znaczenie. System AAS, umieszczony pod zderzakiem, jest ukryty podczas normalnej jazdy, a aktywuje się przy wyższych prędkościach, kiedy opór aerodynamiczny wzrasta. Poprzez kontrolę przepływu powietrza wokół przednich kół, spojlery AAS skutecznie zmniejszają turbulencje i poprawiają właściwości aerodynamiczne pojazdu.

Większa efektywność i lepsza stabilność dzięki AAS

Dzięki technologii AAS pojazdy elektryczne Hyundai i Kia będą mogły pokonywać dłuższe dystanse na jednym ładowaniu. Testy w modelu Genesis GV60 pokazały, że system AAS może zmniejszyć współczynnik oporu powietrza o 2,8%, co przekłada się na znaczącą poprawę zasięgu. Wprowadzenie AAS ma także pozytywny wpływ na stabilność i przyczepność pojazdu przy dużych prędkościach, co jest szczególnie istotne w przypadku pojazdów elektrycznych, które z natury mają inaczej rozłożony środek ciężkości niż pojazdy z silnikami spalinowymi. Hyundai Motor i Kia planują dalsze prace nad technologią AAS, w tym jej testy trwałości i wydajności. W przyszłości AAS może znaleźć zastosowanie w szerokim zakresie modeli pojazdów elektrycznych, szczególnie w tych, w których trudno jest poprawić właściwości aerodynamiczne, jak np. SUV-y.

Wprowadzenie technologii AAS to kolejny krok Hyundaia i Kii na drodze do stworzenia bardziej efektywnych, ekologicznych i technologicznie zaawansowanych pojazdów elektrycznych, co pokazuje ich zaangażowanie w rozwój zrównoważonej mobilności.