Przełom w technologii opon

Hyundai Motor i Kia Corporation wprowadzają na rynek nową technologię, która może odmienić sposób, w jaki kierowcy radzą sobie z trudnymi warunkami zimowymi. Innowacja ta polega na wykorzystaniu specjalnego stopu z pamięcią kształtu, który jest umieszczony wewnątrz koła i opony. Po naciśnięciu przycisku, stop przekształca się, pełniąc funkcję łańcucha śniegowego, co znacząco upraszcza proces ich montażu.

Ta technologia, która jest przeznaczona do wielokrotnego użytku, obecnie czeka na opatentowanie. Jej wprowadzenie może znacząco zaoszczędzić czas kierowców, ponieważ eliminuje potrzebę manualnego montażu tradycyjnych łańcuchów śniegowych. Dodatkowo, innowacja ta ma na celu poprawę bezpieczeństwa jazdy, szczególnie podczas nagłych, intensywnych opadów śniegu.

Bezpieczeństwo i wygoda

Nowatorska koncepcja opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi została zaprezentowana przez Hyundai Motor i Kia Corporation 11 grudnia 2024 roku w Seulu. Film demonstrujący działanie tej technologii został opublikowany na kanale YouTube Hyundai Motor Group. Dodaje go poniżej.

Moduły ze specjalnego stopu z pamięcią kształtu są umieszczone w oponach i wychodzą na zewnątrz, tworząc efekt łańcucha śniegowego, gdy jest to potrzebne.

W porównaniu do tradycyjnych łańcuchów śniegowych, które często bywają skomplikowane w montażu i demontażu, nowa technologia oferuje prostą i szybką alternatywę. Po naciśnięciu przycisku, elementy ze stopu z pamięcią kształtu automatycznie aktywują się, poprawiając przyczepność i stabilność pojazdu na śniegu.

Joon Mo Park, szef zespołu ds. rozwoju zaawansowanych układów podwozia, wyraził entuzjazm dotyczący tej innowacji, podkreślając, że technologia ta odzwierciedla zaangażowanie firmy w przekształcanie zaawansowanych technologii w praktyczne rozwiązania dla klientów. Firma Hyundai Motor i Kia planują kontynuować prace nad rozwojem tej technologii, zwiększając bezpieczeństwo i wygodę swoich pojazdów.

Obecnie technologia opon zintegrowanych z łańcuchami śniegowymi jest w fazie testów i czeka na opatentowanie. Hyundai i Kia rozważają wprowadzenie jej do masowej produkcji po dalszych pracach rozwojowych, testach trwałości i wydajności, a także po przeglądzie obowiązujących przepisów.