W pełni elektryczny układ napędowy oparty na architekturze 800 V. Moc do 489 KM i osiągi godne sportowego coupé. Zasięg do 713 km według WLTP oraz możliwość doładowania 300 km w 10 minut. Przedsprzedaż w Polsce już rozpoczęta.

Nowy rozdział w klasie średnich SUV-ów

Segment średnich SUV-ów należy dziś do najdynamiczniej rozwijających się części rynku, a rosnące wymagania dotyczące redukcji emisji sprawiają, że elektryfikacja staje się warunkiem utrzymania konkurencyjności. Nowy, całkowicie elektryczny GLC pojawia się w chwili, gdy europejskie regulacje „Fit for 55” wyznaczają ambitne limity CO₂, a klienci coraz częściej porównują emisję i koszty użytkowania z tradycyjnymi silnikami. Model mierzy się z takimi graczami jak BMW iX3, Audi Q4 e-tron czy Tesla Model Y, ale wnosi do segmentu typową dla marki dbałość o luksus, innowacje oraz inżynierię podwozia wykraczającą poza standardy klasy średniej.

Stylistyka i aerodynamika

Nadwozie zachowuje proporcje klasycznego GLC, jednak liczne elementy dopracowano pod kątem oporu powietrza – współczynnik Cx obniżono do 0,26. Zamiast tradycyjnego grilla pojawia się gładka, podświetlana listwa z centralnie umieszczoną gwiazdą, a przeprojektowane zderzaki kierują strumień powietrza wzdłuż podwozia. Smukłe reflektory Digital Light łączą się z grillem w jedną wstęgę, a klamki cofnięto do płaszczyzny drzwi, by zmniejszyć zawirowania. Obręcze kół – od 19 do 21 calowych – mają wstawki ze stopu aluminium i włókna szklanego, które uszczelniają felgę, poprawiając przepływ powietrza i zwiększając efektywność nawet o 6 km zasięgu przy prędkościach autostradowych.

Cyfrowe wnętrze przyszłości

W kabinie dominuje panoramiczny wyświetlacz Hyperscreen, łączący zegary, centralny ekran i panel pasażera w jednolitą taflę szkła o szerokości ponad 1,4 metra. Najnowsza generacja interfejsu MBUX korzysta z uczenia maszynowego, dzięki czemu proponuje skróty najczęściej używanych funkcji – od planowania ładowania po ustawienia masażu foteli. Ambientowe oświetlenie z 64 kolorami podkreśla linie kokpitu i nawiewy turbinowe. Do wykończenia użyto tapicerki z mikrowłókna Dinamica pochodzącej z recyklingu butelek PET oraz drewna orzechowego pozyskiwanego z certyfikowanych upraw, co wpisuje się w strategię neutralności węglowej producenta. Bagażnik o pojemności 570 l i dodatkowy 128-litrowy schowek z przodu oznaczają, że praktyczność nie została poświęcona na rzecz designu.

Napęd, zasięg i ładowanie

Topowa odmiana 400 4MATIC generuje 360 kW (489 KM) i 800 Nm, przyspieszając od 0 do 100 km/h w 4,8 s. Energia magazynowana jest w akumulatorze litowo-jonowym o pojemności netto 94,5 kWh, złożonym z ogniw NCM o minimalnej zawartości kobaltu (poniżej 5%). W cyklu WLTP auto pokonuje do 713 km. Architektura 800 V pozwala na ładowanie prądem stałym z mocą 330 kW; w optymalnych warunkach wystarczy dziesięć minut, by odzyskać około 300 km. Ładowarka pokładowa AC obsługuje standardowo 11 kW, a opcjonalnie 22 kW. Pneumatyczne zawieszenie AIRMATIC samoczynnie obniża samochód przy wyższych prędkościach, a skrętna tylna oś (kąt do 4,5°) redukuje promień zawracania o prawie metr. Dzięki systemowi rekuperacji adaptacyjnej pojazd potrafi dobierać siłę odzysku energii na podstawie danych z kamer GPS i czujników radarowych.

Oferta przedsprzedaży w Polsce

Zamówienia przyjmowane są już we wszystkich autoryzowanych salonach marki. Klienci, którzy zdecydują się na podpisanie umowy przed oficjalnym debiutem rynkowym, otrzymują roczny pakiet bezpłatnego ładowania w sieci obejmującej ponad 500 tys. punktów w Europie, a także możliwość przedłużenia gwarancji na akumulator do ośmiu lat lub 200 tys. km. Pierwsze egzemplarze trafią do kraju na początku 2025 r., a cennik otwiera wersja 300 4MATIC wyposażona w 230 kW (313 KM). Dzięki połączeniu bezemisyjnego napędu, luksusowego wykończenia oraz najnowszych technologii cyfrowych, elektryczny GLC wpisuje się w strategię producenta, który do końca dekady zamierza oferować w Europie wyłącznie samochody neutralne klimatycznie.