W okresie kampanii wyborczej partie polityczne obiecują wiele, a jednym z najnowszych haseł rządzącej partii PiS jest darmowy kurs na prawo jazdy dla młodzieży. Ale co naprawdę stoi za tą obietnicą i jakie konsekwencje niesie ze sobą jej realizacja?
Spotkanie marszałek Sejmu Elżbiety Witek
Podczas niedawnego spotkania z wyborcami we Wrocławiu, marszałek Sejmu, Elżbieta Witek, zaskoczyła wszystkich obietnicą bezpłatnych kursów prawa jazdy dla 18-latków. Ta propozycja spotkała się z entuzjastyczną reakcją odbiorców. W oficjalnym programie partii PiS-u, w dziale "Oświata i zasoby intelektualne młodego pokolenia", faktycznie odnotowano intencję wprowadzenia takiego rozwiązania. Jednakże, szczegóły tego planu wciąż pozostają owiane tajemnicą.
Reakcje branży szkoleniowej
Pomysł darmowych kursów jazdy nie spotkał się z jednoznacznym poparciem. Doktor Adam Krakowski, współwłaściciel szkoły jazdy, wyraził obawy, że taki krok ze strony rządu może zdestabilizować rynek szkoleniowy, powodując rezygnację wielu firm z prowadzenia działalności. Ceny kursów różnią się w zależności od lokalizacji, ale przeciętnie oscylują w granicach 2,5 - 3,5 tys. zł.
Istotne jest też zrozumienie, że termin "bezpłatny" w kontekście obietnic rządowych nie zawsze oznacza, że usługa jest faktycznie darmowa. Zazwyczaj koszty takie są pokrywane z budżetu państwa, który z kolei jest finansowany z podatków płatników. Tak więc, nawet jeśli kursy jazdy stają się "bezpłatne", koszty te są pośrednio przenoszone na obywateli.
Inne przedwyborcze obietnice związane z motoryzacją
Darmowy kurs na prawo jazdy nie jest jedyną obietnicą dotyczącą motoryzacji złożoną przez PiS. W maju tego roku, prezes partii, Jarosław Kaczyński, zadeklarował, że pewne odcinki autostrad będą dostępne dla samochodów osobowych i motocykli bez opłat. W krótkim czasie od zapowiedzi, przepisy te zostały przyjęte przez Rząd, a następnie zatwierdzone przez Sejm, Senat i podpisane przez prezydenta. Dzięki temu, od 1 lipca kierowcy mogą korzystać z wybranych odcinków autostrad bez ponoszenia kosztów.