Porady Wyjaśniacze

Czy wiesz dlaczego stacyjka w Porsche jest po lewej stronie od kierowcy?

Porsche, znany producent samochodów sportowych, od lat zaskakuje swoim unikalnym podejściem do projektowania aut. Jedną z charakterystycznych cech modeli tej marki jest umiejscowienie stacyjki po lewej stronie od kierowcy. W tym artykule podam prosty powód tej nietypowej cechy, która stała się znakiem rozpoznawczym Porsche.

Wnętrze Porsche, ilustracja do artykułu
(Wnętrze Porsche, ilustracja do artykułu : https://presskit.porsche.de/models/en/porsche-911-speedster/photos/911speedster.html)

Historia umieszczania stacyjki po lewej stronie w samochodach Porsche sięga lat 50-tych XX wieku. Był to czas, gdy marka aktywnie uczestniczyła w wyścigach, w tym najsłynniejszym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Start w tych zawodach odbywał się w specjalnie określony sposób. Kierowcy musieli biec z linii startu do swoich samochodów, wskoczyć do środka i jak najszybciej ruszyć z miejsca.

Umieszczenie stacyjki po lewej stronie miało kluczowe znaczenie. Pozwalało kierowcom jednocześnie włączyć stacyjkę lewą ręką, a prawą wrzucić bieg. Dzięki temu Porsche mogło szybciej niż konkurenci ruszyć z linii startowej, co często decydowało o wygranej w tych prestiżowych zawodach.

Znaczenie funkcjonalne i symboliczne

Ta innowacyjna zmiana nie tylko przyczyniła się do sukcesów Porsche na torach wyścigowych, ale z czasem stała się ważną częścią tożsamości marki. Dla wielu miłośników Porsche, stacyjka po lewej stronie to nie tylko praktyczna funkcja, ale także symbol sportowego ducha i wyścigowych korzeni samochodu.

Współcześnie, mimo że starty typu Le Mans odeszły do przeszłości, Porsche kontynuuje tę tradycję. Jest to swoista cześć dla historii i osiągnięć marki w sportach motorowych. Dodatkowo, dla wielu kierowców, ta nietypowa lokalizacja stacyjki dodaje unikalnego charakteru do wrażeń z jazdy.

 

Dla miłośników motoryzacji i fanów Porsche, stacyjka po lewej stronie jest często tematem rozmów i spekulacji. Ty właśnie dowiedziałeś się jaki jest powód takiego układu stacyjki. 

redaktor motoryzacyjny, specjalizuję się w pisaniu artykułów motoryzacyjnych, recenzji i poradników