Cupra ponownie sięga po receptę, która w 2021 r. rozpaliła wyobraźnię entuzjastów kompaktowych crossoverów: pięć cylindrów pod maską, napęd na cztery koła i bezkompromisowa stylistyka. Odświeżony Formentor VZ5 zachowuje kluczowe atrybuty pierwowzoru, jednocześnie wprowadza precyzyjnie skalibrowane podwozie, rozbudowane systemy multimedialne oraz – po raz pierwszy – wersję z kierownicą po prawej stronie, otwierając model na rynki Wielkiej Brytanii, Australii i Nowej Zelandii.
Serce pięciu cylindrów
Centralnym punktem programu pozostaje 2,5-litrowy silnik TSI o układzie R5, wywodzący się z cenionej jednostki grupy Volkswagen, stosowanej m.in. w Audi RS 3. W najnowszej konfiguracji rozwija on 390 KM oraz 480 Nm dostępnych w szerokim zakresie obrotów (1 600–5 700 obr./min), co przekłada się na sprint do 100 km/h w 4,2 s. Siedmiobiegowa przekładnia DSG o podwójnym sprzęgle utrzymuje silnik w optymalnym zakresie pracy, a stały napęd 4Drive współpracuje z elektro-hydraulicznym torque splitterem, potrafiącym całkowicie przenieść siłę napędową na pojedyncze tylne koło. „Ten układ pozwala inżynierom wydobyć z pięciu cylindrów maksimum skuteczności bez potrzeby zwiększania mocy na papierze” – wyjaśnia dr Werner Tietz, odpowiedzialny w Cuprze za badania i rozwój.
Stylistyka i aerodynamika
Projektanci wykorzystali lifting, aby podkreślić odmienny status VZ5 względem standardowych odmian Formentora. Poszerzone nadkola, nowy przedni splitter z frezowanym oznaczeniem modelu oraz dyfuzor mieszczący skośne, czterorurkowe końcówki wydechu wpisują się w konsekwentną grę kontrastów: matowe lakiery (Magnetic Tech Matt, Century Bronze Matt) zestawiono z miedzianymi akcentami w obrębie felg i wydechu. Światła Matrix LED zostały uzupełnione o funkcję projekcyjną – po odblokowaniu pojazdu nawierzchnia przed zderzakiem rozświetla się charakterystycznym logotypem Cupra, natomiast lusterka rzucają na asfalt dyskretny znak „VZ5”. Opcjonalne nakładki lusterek wykonano z lakierowanego na czarno włókna węglowego, podobnie jak tylny spojler.
Podwozie i tryby jazdy
Wersja VZ5 jest o 10 mm niższa od wariantu VZ, a aktywne zawieszenie DCC oferuje 15 ustawień tłumienia. Kierowca ma do dyspozycji sześć profilów jazdy: Comfort, Sport, Cupra, Individual, Off-road oraz Drift. Ten ostatni, przeznaczony wyłącznie do jazdy na zamkniętych obiektach, wykorzystuje pełen potencjał torque splittera, by przenieść większość momentu obrotowego na zewnętrzne tylne koło i umożliwić efektowne, kontrolowane poślizgi. Układ hamulcowy sygnowany przez Akebono oparto na sześciotłoczkowych zaciskach i tarczach o średnicy 375 mm, schowanych za 20-calowymi obręczami w kolorze Copper&Black.
Wnętrze i multimedia
Kokpit łączy motorsportowy sznyt z cyfrową funkcjonalnością. Oparcia standardowych foteli Dinamica zostały wyprofilowane tak, aby zmieścić większe ramiona kierowców, a opcjonalne kubełki CUPBucket obniżono o dodatkowe 7 mm, co poprawia pozycję za kierownicą. Całość uzupełnia ambientowe podświetlenie LED dostosowujące intensywność do wybranego trybu jazdy. Cyfrowe zegary o przekątnej 10,25 cala oferują specjalny widok Cupra View z wizualizacją przeciążeń, ciśnienia doładowania i wskaźnikiem zmiany biegów, który pulsuje na czerwono przy 7 000 obr./min. Za rozrywkę odpowiada 12-głośnikowy system audio Sennheiser o mocy 390 W, oparty na algorytmie AMBEO 360°; kierowca może bezprzewodowo podłączyć smartfon dzięki Apple CarPlay lub Android Auto. Indukcyjna ładowarka w standardzie Qi oraz cztery porty USB-C dbają o energię dla urządzeń mobilnych.
Asysty bezpieczeństwa i szczegóły produkcji
Najnowsza generacja Travel Assist automatycznie utrzymuje prędkość i pozycję w pasie, wspierając kierowcę do 210 km/h, natomiast Side Assist monitoruje martwe pola w promieniu 70 m. Exit Assist ostrzega pasażerów podczas otwierania drzwi, jeśli z tyłu nadjeżdża pojazd lub rowerzysta. Wszystkie systemy skonfigurowano tak, aby ingerencja była możliwie subtelna; pełne odłączenie ESP dostępne jest w trybie Drift. Produkcję limitowanej serii 4 000 egzemplarzy powierzono fabryce Martorell pod Barceloną. Pierwsze sztuki trafią do klientów w pierwszym kwartale 2026 r., a – jak podkreśla Kai Vogler, wiceprezes ds. sprzedaży – „wprowadzenie wersji z kierownicą po prawej stronie potwierdza ambicję marki, by dostarczać emocje na globalną skalę”.