Zaprezentowane podczas paryskiego Mondial de l’Automobile ultralekkie coupé Alpine A110 R Ultime przenosi ideę wyczynowego samochodu drogowego na poziom, który do tej pory był zarezerwowany wyłącznie dla maszyn typowo torowych.

Skoncentrowana na osiągach konstrukcja z włókna węglowego

Karoseria, felgi, a nawet osłony aerodynamiczne wykonano tu w całości z kompozytu węglowego, co pozwoliło ograniczyć masę własną do około 1080 kg i uzyskać imponujący stosunek mocy do masy poniżej 3,7 kg/KM. Dzięki aktywnemu tylnemu skrzydłu i płaskiej podłodze generującej strumień Venturiego model rozwija o 29 kg większy docisk niż standardowe A110 R, a jednocześnie oferuje mniejszy współczynnik oporu aerodynamicznego.

Centralnie umieszczona, turbodoładowana jednostka 1.8 l generuje 300 KM i 340 Nm, co w połączeniu z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową pozwala przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 3,9 s oraz rozpędzić się do 285 km/h. Zastosowano dwudrożnie regulowane amortyzatory z osobną regulacją dobicia i odbicia, ceramiczno-kompozytowe tarcze hamulcowe Ø 320 mm oraz pół-slickowe opony Michelin Pilot Sport Cup 2, przygotowane specjalnie dla tego wariantu.

Atelier Sur-Mesure – personalizacja na poziomie manufaktury

Po raz pierwszy klienci Alpine mogą wziąć udział w pełnym procesie współtworzenia swojego egzemplarza, wybierając unikalne kombinacje lakierów, wzorów pasów i numerów startowych oraz detali wykończeniowych wnętrza. Program Atelier Sur-Mesure współpracuje z renomowanymi partnerami branży luksusowej, w tym Poltrona Frau, oferując ręcznie szyte skórzane tapicerki i dedykowane przeszycia.

Szczytem możliwości personalizacji jest piętnaście egzemplarzy nazwanych „La Bleue”. Każdy z nich otrzymuje ręcznie nakładany lakier o płynnym przejściu tonalnym wykonywany w dieppeńskiej manufakturze im. Jeana Rédélégo oraz indywidualnie kalibrowane elementy aerodynamiczne.

Limitowana seria i polityka cenowa

Produkcja A110 R Ultime została ściśle ograniczona do 110 sztuk, co symbolicznie nawiązuje do nazwy modelu. Cena wywoławcza wynosi 265 000 euro brutto i ma charakter globalny; końcowa kwota zależy jednak od lokalnych stawek podatku VAT. Zamówienia przyjmowane są już teraz, a pierwsze dostawy przewidziano na początek 2026 r.

Każdy egzemplarz otrzyma ponumerowaną plakietkę na belce podwozia oraz certyfikat autentyczności podpisany przez zespół inżynierów odpowiedzialnych za program sportów motorowych marki.

Dziedzictwo i kierunek na przyszłość

Nowy wariant stanowi zwieńczenie współczesnej kariery modelu A110, który od swojego powrotu w 2017 r. przywrócił Alpine do grona czołowych producentów lekkich samochodów sportowych. Jednocześnie R Ultime pełni rolę technologicznego poligonu dla nadchodzącej gamy elektrycznych modeli oznaczonych roboczo literą A.

„To auto pokazuje maksymalne możliwości naszej konstrukcji, łącząc bezkompromisową dynamikę z luksusem personalizacji. Jest kamieniem milowym, który wyznacza standardy dla przyszłych Alpine” – powiedział Philippe Krief, dyrektor generalny marki.

Pojazd i parametry techniczne pozostają w fazie homologacji. Informacja prasowa: Renault Polska.